نام کاربری:   کلمه عبور:        کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟  |  ثبت نام

ولایت حضرت فاطمه سلام الله علیها از دیدگاه قرآن با استفاده از گفتار علامه امینی(7):



آیۀ هفتم:

«اِنّا عَرَضنَا الاَمانَةَ عَلَی السَمواتِ وَ الاَرض وَ الجبال فَابَینَ اَن یَحمِلنَها و اَشفَقنَ مِنها و حَمَلَها الاِنسان اِنّهُ کانَ ظَلُوماً جَهولاً»

سورۀ احزاب ، آیۀ 73

آیه مذکور نیز از آیاتی است که در اثبات ولایت حضرت صدّیقه سلام الله علیها می توان از آن استفاده کرد . امانتی که خدای تعالی به آسمانها و زمین و کوهها عرضه کرده است و آنها زیر بار نرفته اند، و این همان امانت ولایت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم و امیرالمؤمنین و فاطمه و حسنین علیهم السلام و ائمۀ بعد از آنان می باشد.



بسم الله الرحمن الرحیم

السلام علیک یا فاطمة بیت رسول الله

وبضعة لحمه وصمیم قلبه وفلذة کبده والتحیّة من الله له والتحفة

ولایت حضرت فاطمه سلام الله علیها از دیدگاه قرآن:



آیۀ هفتم:

«اِنّا عَرَضنَا الاَمانَةَ عَلَی السَمواتِ وَ الاَرض وَ الجبال فَابَینَ اَن یَحمِلنَها و اَشفَقنَ مِنها و حَمَلَها الاِنسان اِنّهُ کانَ ظَلُوماً جَهولاً»

سورۀ احزاب ، آیۀ 73

آیه مذکور نیز از آیاتی است که در اثبات ولایت حضرت صدّیقه سلام الله علیها می توان از آن استفاده کرد . امانتی که خدای تعالی به آسمانها و زمین و کوهها عرضه کرده است و آنها زیر بار نرفته اند، و این همان امانت ولایت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم و امیرالمؤمنین و فاطمه و حسنین علیهم السلام و ائمۀ بعد از آنان می باشد.

«مفضل بن عمر» می گوید حضرت صادق سلام الله علیه فرمودند:

«خدای تعالی ارواح را دو هزار سال قبل از خلقت بدنها آفرید، و از اولین و آخرین، از آدم ابولبشر تا روز قیامت، شریفترین، و برترین روحها، ارواح محمّد، علی، فاطمه و حسنین و ائمه نه گانه از نسل حسین بن علی (یعنی چهارده معصوم علیهم السلام) هستند که خدای تعالی آنان را بر آسمانها و زمین و کوهها عرضه کرد، نور چهارده معصوم همه جا را فرا گرفت و جهانگیر شد، آنگاه از جانب حقّ تبارک و تعالی خطاب آمد که اینانند دوستان و اولیاء من، و اینها هستند حجّتهای من بر همه مخلوقات من. (لذا حضرت صدّیقه سلام الله علیها، حجّت الله و ولیة الله است به نصّ خود حضرت احدیّت جلّت عظمته). هیچ یک از آفریدگانم نزد من محبوبتر از آنان نیست، بهشتم را برای دوستان آنها، و آتش دوزخم را برای مخالفین و اذیّت کنندگان آنان آفریده ام، پس ولایتشان امانت من است در نزد مخلوقاتم...

به جز این برگزیدگان من، آیا کیست که بتواند این بار امانت را با تمام سنگینیش بر دوش کشد و یا مدّعی این مقام باشد؟....

هنگامیکه خدای عزّ و جلّ آدم و همسرش حوّا را در بهشت ساکن گردانید و آنها به مکان و منزلت چهارده معصوم صلوات الله علیهم نظر افکندند و مشاهده کردند که مقامات آنان اشرف منازل اهل بهشت است، عرض کردند:

پروردگارا، این مقام والای چه کسانی است؟

خطاب آمد که سر بلند کنید و به ساق عرش من نظر افکنید. آدم و حوّا هنگامیکه سر به سوی عرش الهی بلند کردند، مشاهده کردند که نام محمّد، علی، فاطمه، حسن و حسین، و ائمه بعد از آنها با خطّ نور از جانت خدای جبّار بر ساق عرش نوشته شده است، عرض کردند:

پروردگارا، این چه کرامتی است که به این چهارده تن داده ای، و این چه مقام و منزلتی است که به آنان عطا فرموده ای؟ خدایا سبب چیست که این موجودات در نزد تو شریفترین و محبوب ترین مخلوقاتند، خدای عزّ و جل فرمود:

یا آدم، اگر این چهارده تن نبودند، تو و همسرت را نمی آفریدم، اینان خزانه داران علم من و امینان اسرار من هستند

بنابر این حضرت صدّیقه طاهره سلام الله علیها یکی از گنجوران دانش و امانت داران اسرار خدائی است.

در ادامۀ روایت شریفه پس از اینکه حضرت صادق علیه السلام موضوع ارتکاب ترک اولای آدم و حوّا را شرح می دهد چنین می فرماید:

«هنگامیکه خدای عز و جل اراده فرمود توبۀ آدم و حوّا را قبول کند، جبرئیل نازل شد، و خطاب به آنها چنین گفت:

شما بر نفس خود ستم روا داشتید، اینک از پروردگار خود بخواهید که به حقّ آن نامهایی که بر ساق عرش الهی مشاهده کردید، توبۀ شما را قبول فرماید. آنگاه آدم و حوّا چنین معروض داشتند:

پروردگارا، از تو درخواست می کنیم به حقّ محمّد، علی، فاطمه، حسن و حسین، و ائمه (علیهم السلام) که نزد تو از همه گرامی ترند، توبه مارا بپذیری و مارا مشمول رحمت خود قرار دهی و بعد از آنکه آدم و حوّا این دعا را خواندند و این توسل بجای آوردند، خدای تعالی توبۀ آنها قبول فرمود، بدرستیکه اوست بسیار توبه پذیر و مهربان»

در ادامۀ حدیث، حضرت صادف سلام الله علیه می فرمایند:

بعد از این جریان، فرستادگان الهی، در سایۀ ولایت چهارده معصوم علیهم السلام نگهدارندۀ این امانت و معرّف آن بوده اند، و به اوصیای خود و مخلصین امّت خویش نیز این موضوع را بیان می کردند.

در نتیجه حضرت صدّیقۀ زهرا سلام الله علیها نیز «ولیّه» انبیا بوده است چنانکه پیغمبر اعظم و حضرت علی و یازده امام دیگر سلام الله علیهم ولیّ آنها بوده اند، یعنی همۀ انبیا به خضوع و فروتنی در مقابل این چهارده وجود مقدّس ایمان و اعبقاد داشته اند، چنانکه در بعضی از احادیث آمده است که از جمله اعمال امّت حضرت موسی و حضرت عیسی در زمان نبوّت آن دو پیامبر، ذکر صلوات بر محمّد و آل محمّد بوده است، و این خود نشان دهندۀ اعتراف بر ولایت چهارده معصوم علیهم السلام می باشد.

از امام سلام الله علیه سؤال می کنند که منظور از صلوات چیست؟ حضزت می فرمایند:

صلوات اعتراف به ولایت محمّد و آل محمّد است و سپس اضافه می نمایندکه این ولایت، همان است که خدا می فرماید:

و ذلک قول الله عزّو جلّ : «اِنّا عَرَضنَا الاَمانَةَ عَلَی السَمواتِ وَ الاَرض وَ الجبال فَابَینَ اَن یَحمِلنَها و اَشفَقنَ مِنها و حَمَلَها الاِنسان اِنّهُ کانَ ظَلُوماً جَهولاً»

این بود هفت آیه ای که برای شناسائی مقام والای حضرت صدّیقه سلام الله علیها و اثبات ولایت آن حضرت می توان از آنها استفاده کرد.

به یاری حق در مقالات بعدی به بررسی مقام حضرت فاطمه سلام الله علیها از دیدگاه روایات با استفاده ازکتاب «گفتار علّامه امینی فاطمة الزهراء، ام ابیها سلام الله علیها» خواهیم پرداخت.